محاسبه‌گرهای دیجیتال برای محاسبه‌ی خطر ابتلا به دیابت و کمک به تشخیص و درمان دیابت

10 مارس 2017- دانشمندان بریتانیایی دو محاسبه‌گر خطر دیجیتال ابداع کرده اند که می‌تواند به پزشکان در تشخیص دقیق نوع دیابت و انتخاب بهترین ترکیب دارویی برای افراد مبتلا به دیابت کمک کند. این محاسبه‌گرهای دیجیتال در کنفرانس متخصصان دیابت بریتانیا ارائه گردید و می‌تواند به جلوگیری از تشخیص اشتباه نوع دیابت جلوگیری ‌کند.

دکتر Angus Jones محقق ارشد دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه Exeter که این محاسبه‌گرهای خطر را با همکاری دانشمندان دانشگاه Dundee،Oxford ،Glasgow  طراحی و ساخته است، می‌گوید: تشخیص صحیح دیابت نوع 1 و 2 بسیار مهم است زیرا درمان این دو بیماری، با یکدیگر بسیار متفاوت است، متاسفانه مشکل اینست که در ابتدای تشخیص نمی توان بطور دقیق نوع دیابت را در برخی موارد تعیین کرد زیرا هیچ خصوصیت منحصر به فردی که تایید کننده‌ی نوع دیابت باشد، وجود ندارد. اولین محاسبه ی خطر دیابت می‌تواند پیش بینی کند که مقدار قند خون یک فرد با داروهای دیابت نوع 2 مانند سولفونیل اوره‌ها یا تیازولیدین دیونها چگونه کنترل می‌شود.

در مطالعه‌ای که در آن بیش از 70 هزار فرد مبتلا به دیابت نوع 2 و همچنین 2000 بیمار دیگر که تحت درمان با این داروها بودند، شرکت داشتند، محققان محاسبه‌گری بر اساس خصوصیاتی ساده مانند سن، جنسیت و نمایه‌ی توده‌ی بدنی، که بر مقدار قند خون افراد تأثیر می‌گذارد را طراحی کردند.

 دکتر Jonesو همکارانش گفتند: گسترش محاسبه‌گرها برای در نظر گرفتن سایر داروها نظیر متفورمین می‌تواند به پزشکان برای طراحی درمانهای فردگرایانه برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

 محاسبه‌گر دوم می‌تواند به جلوگیری از تشخیص اشتباه نوع دیابت به پزشکان و همچنین انتخاب بهترین گزینه‌های درمانی ممکن به پزشکان و بیماران کمک کند.

 دکتر Jonesگفت: با استفاده از یک برنامه‌ی ساده ی وب یا یک اپلیکیشن تلفن هوشمند بنام clinical calculator ما توانستیم ویژگی‌های مختلف را برای تعیین احتمال دقیق‌تر نوع دیابتی که فرد به آن مبتلا می‌باشد، با هم ترکیب کنیم. این برنامه به پزشکان و بیماران کمک می‌کند که بهترین درمان اولیه را انتخاب و از آزمایشات اضافی پرهیز کنند. این محاسبه‌گر با استفاده از اطلاعات بالینی 1187 بیمار مبتلا به دیابت مانند سن تشخیص بیماری، نمایه‌ی توده‌ی بدنی همراه با فاکتورهای خطر دیابت نوع 1 ساخته شد. این نرم افزار می‌تواند نیاز به درمان با انسولین را برای یک بیمار در زمان تشخیص بیماری تعیین کند.

دکتر Jones افزود: ما در حال آزمایش این محاسبه‌گر بر روی جمعیت بزرگی متشکل از 1500 بیمار هستیم که به تازگی دیابت در آنها تشخیص داده شده است. ما امیدواریم این محاسبه گر بتواند به دو پرسش مهم افراد مبتلا به دیابت پاسخ دهد: نوع دیابتی که فرد به آن مبتلا شده است و اینکه بهترین و موثرین درمان برای هر بیمار چه درمانی است؟

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/scientists-develop-digital-risk-calculators-to-aid-diabetes-diagnoses-and-treatment-94605034.html